http://technet.idnes.cz/ceskoslovensti-piloti-overlord-dah-/vojenstvi.aspx?c=A140627_143627_tec_vesmir_kuz
Plk.i.m.František Truhlář.
František Truhlář se narodil 19. listopadu 1917 v Lomnici nad Popelkou .Po maturitě v roce 1936 nastoupil do poddůstojnické školy v Čáslavi.Po roce vstoupil do voj.akademie v Hradci na Moravě .V roce 1938 byl vyřazen v hodnosti poručíka letectva a odešel do kurzu pro pozorovatele letectva v Prostějově . 15 březen 1939 znamená konec voj služby . Mnichov, okupace vznik Protektorátu Čechy a Morava
František se posléze rozhoduje k odchodu do zahraničního odboje . V lednu 1940 přešel hranice do Slovenského státu , odtud se přes Madˇarsko,Jugoslávii,Řecko,Turecko ,Sýrii a Libanon dostal do Francie. Odtud odplul do Velké Británie.Jakožto čs důstojník byl do R.A.F. přijat v hodnosti P/O( poručík.) Byl zařazen do jedné z prvních sestavených osádek : 311ČS bombardovací perutě, První pilot ,S/Ldr Veselý ,druhý pilot Sgt Bufka , navigátor P/O Slabý , radiotelegrafista P/O Matoušek přední střelec P/O Truhlář, zadní střelec Sgt Albrecht.
16 října 1940 havaroval při návratu z náletu na Brémy letoun S/Ldr Veselého , velitele letky "B"311.ČS bombardovací perutě.Vzhledem ke změnám v jednotlivých posádkách byli v okamžiku havárie v letounu tito letci :S/Ldr Veselý ,Sgr František Zaplétal , P/O Slabý P/O Matoušek , Sgt Albrecht a P/O František Truhlář. Nad cílem zažila osádka bombardéru N2771(KX H) hotové peklo,
při zpáteční cestě jim nad kanálem vysadilo rádio a osádka s bombardérem zabloudila až někam nad Londýn kde s letounem narazili do balonových baraži.Jedno z lan jim odřízlo celé křídlo .Zřítili se na tenisový kurt a bombardér okamžitě začal hořet v plamenech našla osádka smrt .Jen zadní část trupu se oddělila a v ní našli poručíka Františka Truhláře. Byl těžce popálen . Po zdlouhavém vyléčení byl F Truhlář zařazen znova mezi činné letce :
Po výcviku byl jako operační pilot zařazen k312.ČS stíhací peruti .11.června se při kolizi s překážkou jeho přístávající Spitfire MK IX vznˇal a F Truhlář utrpěl znovu četné popáleniny .Prošel opět řadou plastických operací a léčení za vedení významného angl.lékaře Archibalda McIndoe.Do vlasti se vrátil krátce v roce 1945 , musel se ale znovu vrátit do Anglie . Definitivní návrat přišel v roce 1946:
Jako zástupce velitele 12.pluku v Praze - Kbely, slouží znovu u letectva .3.12 . 1946 pří letu Praha - Brno ,zaletěl František , nad rodnou Lomnici nad Popelkou.Při předvádění akrobacie na
S-89
Supermarine Spitfire LFMk IXE
s.č TE - 562 OX-1 zachytil o střechu jednoho z domů a zřítil se. František byl na místě mrtev.
Foto :Rekonstrukce vzhledu Františkova (Spitfire LF.Mk.IXC MJ.499.312. (DU-R)11.6.1944 na kterém havarovala a byl těžce zraněn. Portsmouth,Sussex ( v Anglii)
V materiálu VHA, fond MNO 1947/GŚ-VL, karton 293 je materiál o vysílačkách kde je poznámka "OX-1 při havárii 3.12.1946 nad Lomnicí nad Popelkou zničen"
VHA, fond MNO 1947/GŠ-VL, karton 293, kniha fonodepeší - hlášení četnické stanice SNB (v Lomnici nad Pop) o havárii OX-1, sdělení A. Vicherka o havárii OX-1.
č.archiválií, je ze stavu před povodní
Pro KVLH
Martin Vích
foto :Rekonstrukce vzhledu Supermarine Spitfire LF.Mk.IXE (na tomto SPITFIRE, František smrtelně havaroval v rodné Lomnici nad Popelkou)
S-89 TE-562 OX-1
Jaroslav Šefců KVLH + Martin Vích
Foto z odhalení nového pomníku
JardaKVLH
Náhledy fotografií ze složky František Truhlář Foto 60 výročí od tragické smrti