V časopise Letectví a Kosmonautika č. 24 a 25 ročník 1976 je monografie věnovaná letadlu AERO C- 103/C3.Na titulní straně L a K Č.24.1976 je snímek C3B v péči mechaniků.
Josef Fortelný
MECHANIKEM U 24 LETECKÉHO
BOMBARDOVACÍHO
PLUKU
HRADČANY U MIMONĚ
Vážení,pří prohlížení internetu jsem uviděl Vaší stránku.Jsem vyučen letecký mechanik ve Vojenské škole pro letecké mechaniky v Popradě v letech 1951 aš 1954, jako motorář.
V roce 1954 jsem přišel na letiště v Hradčanech u Mimoně.Sloužil jsem u 24. b.lp.1.letky.V té době byla v Hradčanech celá divize letadel C-3.Zaujal mě snímek C-3B v péčí mechaniků a to z toho důvodu.Na tom snímku jsem totiž já a to na střeše kabiny.Byl jsem ve funkci mechanika letounu v hodnosti četař z povolání.Uvnitř kabiny je pomocný mechanik svobodník Václav Dlouhý na zvedáku,který byl před motorem stojí četař Jaroslav Dostál,který měl službu dozorčího stojánky.Bohužel již zemřel.
Snímek fotil Karel Holeček z fotočety,tím jsem si jist na 99%. Tento SÍBL mě byl přidělen s označením CD-10.Během vojny jsem měl přiděleny dvě C-3.
První C-3D/D-44 s označením BC-01,to byla mašina zástupce velitele pluku, velitelský roj,byl to n.por.Jan Horvát,slovák který ulétl do tehdejšího SSSR na BF-109tce a domů do osvobozené vlasti přilétl na Lavočce.
Druhá C-3 s označením CD-10 patřila do stavu 1 letky, 24 .b.lp v Hradčanech a létal na ní n.por.Blažíček,velitel roje.
C3 s označením BC-02 ,maj.Šiml velitel pluku
Na podzim roku 1955 jsme přeletěli do Přerova a přeškolovali se na nové IL-28.Tam se také většina Síblů rušila ( rozbíjela) a odvážela do šrotu:
K fotu s C-3 CD-11
Přerov
Z leva do prava:
čet.Václav Grepl, čet.Karel Hanuš,čet.Josef Fortelný
Z vojny jsme odešli do civilu v roce 1956 občas se scházíme,je nás ale již jen sedm .
Srdečně zdraví Josef Fortelný
Klub Vojenské a letecké historie tímto děkuje Panu Josefu Fortelnému za jeho dopis a přejeme jemu a jeho kolegům hodně zdraví.
Děkujeme
JardaKVLH 23.6.2008
Pan Josef Fortelný má prostřednictvím naších stránek přání :
Ozvou se další jeho kamarádi vrstevníci z dob služby u 24 B.l.p ČS voj.letectva z období do roku 1956? pokud ano pište prosím na tuto adresu:
Kontakt na pana Fortelného rádi předáme.
KVLH
Rváčov-Černá
2009
JardaKVLH
Výzva!!
Pan Josef Fortelný nás požádal o pomoc při pátrání po jeho kamarádovy z dob voj .služby :
Miroslavu Hášovi
foto: M Háša v kokpitu AVIA S-199
foto: Mirek Háša S-199
Vzpomínám na Jardu Hradeckého, mého pomocného mechanika, sloužil
třetím rokem. Na obou motorech se propálily výfuky. Odšroubovali jsem je
a nechal svařit.
Jarda byl můj pomocný mechanik. Řekl jsem mu, přišroubuj
pravý motor, já udělám levý motor. Jarda matice utáhl jen rukou a
nezajistil podložkou. Protože mašina měla již odletět, já jsem to pak již
nezkontroloval což byla, moje chyba.
Nadporučík Blažíček mašinu přebral a odroloval na
start. Když dal u síbla, plný plyn, ozvaly se rány, jak když střílí z kulometu.
n.por.Blažíček ihned stáhl plyn a vrátil se.
Když jsem ho zaváděl na stojánku,
viděl jsem, jak v šachtě blýskají plameny. Výfuky ležely na chladiči.
Blažíček vyhrožoval, že mě dá zavřít.
Když přebíral mašinu příště, vzal si
šroubovák a do výfuku tloukl, až se mu podařilo výfuk prorazit. Musel
jsem výfuk odšroubovat a dát ho svařit.
Zato dostal pěkně vy nadáno
od nadporučíka Antonína Fíky, inženýra první letky, 24.leteckého bombardovacího pluku.
Díl
druhý
Předletovka
a neb : bomby
Měl jsem již přidělenou mašinu CD-10,
bylo to béčko. Síbl neměl
pumovnici, bomby se věšely na čtyři závěsníky pod trupem.
Byl den
kdy se létalo a tři letouny měly shazovat bomby na polygon v
Kuřivodech. Udělal jsem předletovou prohlídku včetně motorové
zkoušky,elektrikáři, radisté také udělali předletovku a přišli zbrojíři.
Zavěsili na závěsníky pod trup padesátikilové bomby.
V určený čas
přišel pilot npor.Blažíček se šturmanem a palubním radistou.
Převzal
letoun, nahodil motory a udělal motorovku.
Já jsem stál před mašinou a
čekal, že ho vyvedu ze stojánky na pojížděcí dráhu. Pokynul jsem
zdviženýma rukama aby začal vyjíždět.V tom okamžiku všechny bomby
spadly na betonovou stojánku. To byl hrozný šok. Okamžitě jsem zkřížil
ruce, což byl pokyn pro pilota aby ihned vypnul oba motory, což on
učinil. Okénkem se zeptal co se stalo. Spadly bomby na zem,
byla moje
odpověď.
Sousední dva letouny také vypnuly motory a všichni jsme
běželi za mašiny do lesa, kde byl okop kam jsme se schovali. Chvíli se
čekalo co se stane.
Pak byli vybráni dva důstojníci zbrojíři, ti se začali
plížit k bombám, aby vyšroubovali malé nálože, které by odpálily bombu.
Musím vysvětlit, jak to funguje.
V přední části roznětky je kolíček a ten
má vpředu dírku, do které je zasunut kolíček na lanku a to je zavěšeno
na závěsníku na háku, který má dvě možnosti. Když je nutné odhodit
bomby nad vlastním územím, tak bomba odpadne i s lankem
na zem a nevybuchne.
Když lanko zůstane na závěsníku, vytáhne se
kolíček a bomba je odjištěna a při dopadu na zem vybuchne.
Na štěstí
bomby zůstaly zajištěny a nic se nestalo. Zůstali jsme všichni živí.
Náhledy fotografií ze složky 24 Bombardovací pluk Hradčany