Již od dětských let jsme pozorně naslouchali vyprávění našich dědů a otců o tom, jak na Starých Holenicích do lesa zvaného Pták spadlo za druhé světové války velké německé letadlo.Velkým zážitkem pak byla návštěva v místech, kam spadla jedna z palivových nádrží tohoto letadla a náš první
/velký nález/
zkroucený duralový plech.
Bylo nám tehdy v rozmezí od 7 do 10 let.
JardaKVLH
Psala se sobota 20.5.1944...
Odpoledne bylo deštivé počasí. Lidé museli zanechat polních prací, které toho roku byli nepříznivým počasím dosti opozděny.Asi ve 3 až 3 hod 15 min. odpoledne jsme uslyšeli ve světnici strašlivý rachot,jako když se blíží veliká
bouře.
Foto: Prostor kde se vše odehrálo:
Sotva jsem vyběhl na dvůr,uviděl jsem od jihovýchodu ,tedy směrem od Jičína blížit se vedle sebe dvě letadla. V prudkém letu ve velké výšce asi tak 700 až 1000 metrů mířila obě letadla k severozápadu.Bylo slyšet palbu z kulometů a ohlušující rachot motorů byl tak silný, že vedle hlasitě volajícímu člověku nebylo rozumět.
Nad lesem nazývaným též Ptákem bylo slyšet náhle prudký výbuch a v ovzduší se objevilo ihned plno kroužících a různě motajících se cárů. Nato se trup letadla již bez křídel sklonil předkem k zemi a kolíbavě se zřítil na zem do lesa. Součastně se z něho vyvalil sloup černého dýmu.V ovzduší se objevil otevřený padák a muž se s ním klikatým letem snášel k zemi směrem k Rovensku pod Troskami.Druhé letadlo letící o něco výše se rychle vzdalovalo směrem k Ještědu. To vše se odbylo velice krátce, za úplného bezvětří.Všude v okolí byl cítit silný zápach leteckého benzínu a přes nebezpečí požáru se začali sbíhat lidé z okolí hledající místo katastrofy.Letec ,který se snesl do polí u Rovenska, vyvázl jen s lehkým zraněním a byl dopraven místními občany do podniku pana Putnara....Svému zachránění mohl vděčit pouze náhodě,že při výbuchu sestřeleného letadla byl z něho explozí vyhozen a padák se mu sám rozevřel .Než jsem se dostal na místo sestřeleného letadla,nacházel jsem cestou lesem množství různých částí plechů a kusy kulometných pásů již vystřílených,ale i plných nábojnic a další jiné součásti z letadla.Během asi tak patnácti minut se dostavila na místo četnická asistence z Rovenska a z Libuně pak zdejší holenický lesní Emil Vávra. Tito pak již dalším přicházejícím lidem v přístupu k troskám letadla bránili. Já sám jsem doběhl na místo sestřeleného letadla asi za 10 minut.
Spadlý trup letadla byl přeražený na dva díly. V silně zdeformovaném trupu byli 4 mrtví muži posádky a další, pátý ležel opodál přikrytý zeleným smrkovým roštím.Trosky letadla byly proraženy na několika místech asi 4 metry dlouhými pahýly smrků o průměru asi tak 8 cm a vyčnívaly zakrvácené z něho ven.Těla německých vojenských letců byla v letadle velmi rozbitá.Na části trupu letadla bylo vidět ještě dva kulomety a pásy s náboji 8 a 20 mm.Kulometů ale již rozbitých bylo zjištěno pak ještě více, uvnitř rozbitého letadla bylo také vidět aktovky letců.Trosky letadla byly rozptýleny po velké ploše lesa do stran po směru letu asi tak v prostoru dvou kilometrů, menší části pak jen asi 300 metrů.Tak levé křídlo spadlo na polích v Kotcích a bylo jen velké štěstí , že padající trosky nikoho nezabily,ale ani nerzanily. Po nádrži na benzín byla na kraji lesa jáma 1 metr hluboká a 5 m široká. Asi 3m vysoké smrčky kol místa dopadu této nádrže byly vyrvány i s kořeny a rozmetány do okruhu jistě 20 metrů a ostatní lesní porost byl také blátem postříkán a všude se válely zbytky plechů, kabelů a gumy.Druhý den 21.5.1944 odpoledne přijela 4 nákladní auta s německými vojáky, ale i s mechaniky. Ti byli ubytováni v nedalekých Holenicích po rodinách a v hostinci.
Foto: Kráter po dopadu jedné z nádrží:
Odklízeli pak mrtvoly letců z trosek letadla,kde do té doby byla hlídka ze zdejších civilistů a hasičů.Vojáci přivezli 5 černých rakví, které měli plechovou vložku, tu pak vložili do každé z nich . Do rakví pak uložili mrtvé letce a opatřili lístkem se jménem v nohách .Od němců sice nebylo nikomu bráněno vše sledovati ze vzdálenosti několika kroků, ale zjistit jména a hodnost se mi nepodařilo.
Foto : Jediný dochovaný snímek z následujících dnů z 20.5.1944 . Na snímku je vidět na otevřené plošině nákladního auta dvě rakve . Foto archív Miloše Podzimka OSVH Lomnice nad Popelkou.
Na následujícím výřezu z předcházejícího snímku je možné na plachtě přívěsu za nákladním autem rozeznat znak, nejpravděpodobněji velké S nebo číslo 5:
Rakve byli pak sneseni na cestu vedoucí z Křečovic k Holenicům.Pak je z nedalekého Rovenska Zikmund a Šourek naložili na vozy stoláky a odvezli na rozcestí k hostinci Františka Brunclíka.Zde naložili mrtvým sejmuté padáky na rakve a tyto do aut a odvezli prý do Hradce Králové.
(viz předcházející čb: foto)
Velké množství lidí ,kteří se tu neděli zde sešli ,sledovalo celý průběh události. Několik německých letadel kroužilo celé odpoledne nad místem katastrofy a svojí účastí vzdávaly svým kamarádům poslední poctu .Součásti rozbitého letadla odváželi zdejší rolníci Křivský a Rubeš na dvůr hostince u Brunclíků, který jimi byl zcela zaplněn.
Hostinec u Brunclíků (součastnos)
Němečtí vojáci říkali, že příčinou katastrofy byla ( techniše teller) technická chyba .Dle zpráv četníků bylo však v nalezeném palubním záznamu letadla zaznamenáno , že letadlo svedlo boj v prostoru Hradce Králové, čemuž nasvědčovaly i vystřílené kulometné pásy- z Hořeních Holenic , nad jejiž prostorem se vše odehrálo ,očití svědkové tvrdili, že letadla po sobě střílela a neznámé letadlo letící vlevo a o něco výše svého soupeře sestřelilo:
Toto je přesný opis z kroniky pana Hejduka který vše zaznamenal. Zápis v kronice končí takto :
Byla to malá ukázka toho, co se děje na poli válečném a nechtěli bychom toto viděti již nikdy více.
SKON BÁJNÉHO PTÁKA NOH V LESE ZVANÉM PTÁK
V SRDCI ČESKÉHO RÁJE
20.5.1944
POČÁTEK PÁTRÁNÍ
V roce 1995 jsme začali podle zápisů z kroniky pana Hejduka mapovat přibližná místa dopadu letadla, ale bez větších výsledků,pouze nám bylo známo místo dopadu nádrže.V roce 1996 kupuje kolega Milan Trakal detektor kovu.Následovalo několik nezdařených výprav, společně s jedním z pamětníků,kterým byl tehdy přímo otec Milana Trakala.Snažil se nám podle svých vzpomínek určit místo dopadu jedné části trupu,bez úspěchu, v lese je nová cesta pro těžbu dřeva , která tudy dříve nevedla a stromy od té doby vzrostly.
Zlom v pátrání začal 7. září 1997.Domluvil jsme se na postupu v pátrání vytypováním pravděpodobného místa pádu letadla podle zápisů z kroniky...Při prohlídce detektorem jsme sice minuli místo dopadu jedné části trupu,ale v předpokládaném směru pádu jsme objevili na kraji lesa menší kráter a v jeho okolí byly nalezeny úlomky pancíře a roztříštěné pancéřové sklo, při hlubším prozkoumání kráteru nalézáme část protiváhy jedné z palubních zbraní, které bylo dopadem na zem rozlomeno na dvě části .Munice ani zbraně na místě nalezeny nebyly.
Foto: protiváha zadní střeliště:
Při zpáteční cestě lesem směrem k vrcholu 440 m.n.m.jsme pomocí detektoru objevili nábojnici připomínající mysliveckou patronu. Po důkladném očištění kolega zjištil, že se jedná o německý náboj ráže 7,92mm.Po odklizení jehličí a vrstvy lesní půdy na tomto místě začínáme nalézat kusy rozlámaného plexiskla a malé části duralu.Po podrobném průzkumu zdejšího terénu jsme ujištěni o místě pádu letadla ( průsek mezi stomy bez pařezů vedoucí ke staré cestě lesem ,která vede do obce Křečovice ).Po důkladném prohledání tohoto prostoru je postupně nalezeno množství různých součástek a značně poničených palubních přístrojů a ovládačů a taktéž další náboje .
Munice 7.92 mm
Prostor po dopadu přední části trupu a místo největší koncentrace nalezených fragmentů z pilotního prostoru :
V tomto místě jsme terén doslova prosítovali tak ,že se našly i ty nejdrobnější fragmenty, například přezky od letecké kukly, zdrhovadla zipů od kombinéz a leteckých bot.Výrobní štítky od přístrojů a 3 druhy munice7.92mm.13.mm. a 20.mm. Z dalších zajímavých nálezů..např.ovládač,pro nastavení autopilota..držadla pro ovládání plynových pák motorů a rozlámané pomůcky pro navigaci.Zajímavým nálezem byla část negativu do fotokamery:
Munice 20 a 13 mm.
Další pátrání začalo z jara roku 1998.
Po několika denním hledání místa pádu druhé části trupu bylo nakonec i toto místo nalezeno.Zde měla dopadnout zadní část trupu.Opět je nalezeno množství nábojnic ráže 13. a 20mm...a část rukověti k MG-131 a další poničené součásti :
Přibližně v popsané době se dozvídáme, že o tento případ se již delší dobu také zajímá pan Miloš Podzimek se synem oba z Okrašlovacího spolku vojenské historie z Lomnice nad Popelkou.Miloš má již zkušenost z pátrání z jiného případu, např. B-17 z prostoru od Lázní Bělohrad .
Po ukázce, co jsme doposud našli, se Miloš st. a Miloš ml. společně s námi zapojuje do dalšího pátrání, obchází v roce 1998 ještě žijící další svědky tehdejší události a získává od nich různé součásti z říceného letadla . Postupně začínáme tušit , o jaký typ letadla by mohlo jít.Na některých součástkách jsou zachovalé v.štítky s označením 177.
Na podzim v roce 1998 znovu společně pátráme po dalších místech dopadu trosek letadla. Postupně jsou i tato místa nalezena.
Nález z jara 1999
V prostoru zvaném Kozlenec je kolegou Milanem Trakalem nalezen fragment ve velikosti cca. 1m
Nález v prostoru Kozlenec.
Stále se nám nedaří najít místa dopadu motorů.
Po několika nezdarech při hledání míst dopadu motorů jsou i tato místa nalezena .Po několika prvních nálezech již není pochyb,že právě zde spadl motor a tak je nalezeno množství fragmentů patřící řadovému motoru DB
Jsou nalezeny:
Části patřící k el.magnetu:
Zapalovací svíčky zn.BOSCH:
Lamela děleného prstencového chladiče:
Části motorového lože:
Části mechanismu ovládáni lamel průtoku vzduchu :
A další dosti pádem zničené součásti :
Dne 30.10.1999 je na místě pádu jednoho z motorů nalezeno víčko s dobře čitelným štítkem.
FLUGZEUG-
BAUMUSTER HE-177
Nález štítku
a
velká radost
HEINKEL 177
Postupně nacházíme místo dopadu dalšího motoru, vzdáleného od prvního nálezu dobrých 300 metrů.
Také druhý motor byl pádem zcela zničen , přezto jej němečtí vojáci odvezli.Na místě nacházíme poměrně zachovalý odlučovač par, termostat a části žaluzií z děleného prstencovitého chladiče .
Foto: nalezené fragmenty z obou motorů DB-606
V průběhu našeho pátrání se od roku 1998 kolega Miloš Podzimek st. snaží kontaktovat postupně některé archivy v Německu s žádostí o pomoc při pátrání po jménech osádky a po informacích vedoucích k objasnění katastrofy letadla.První pokusy vycházejí na prázdno a některé instituce s archiváliemi v Německu odkazují Miloše na soukromé badatele.Tento první pokus tehdy nevychází a končí bez úspěchu.
Miloš to však nevzdává a tak se společně domlouváme na dalším postupu, jak pátrat v archívech.Koncem roku 1999 se znova píše do Německa. V lednu 2000 přichází přímo z WASt Berlin konečně kladná odpovědˇ.
Překlad:
Vážený pane Miloši Podzimku
Na základě váší prosby o pomoc v pátrání se nám podařilo v naších archívech najít toto:
20.5.1944 prostor Rovensko - Turnov - protektorát:
Typ - letadla -HEINKEL HE-177 A3 W.Nr.5852 F8+QU
10./K.G.40
Následují hodnost a jména šesti letců.
Ofw.FF. ALFRED MITSCHKER 10.08.1914
Ogefr.B. PAUL SCHAUT 29.11.1920
Ogefr.Bf. JOSEF SCHEIBENZUBER 04.03. 1922
Feldw.Bw.THIMOTEUS MULLER 02.02. 1917
Gefr.Bd. ERVIN KNOBLAUCH 01.12. 1924
Gefr.Bd. OTTO MEYER 15.01. 1925
Příčina katastrofy technická závada : Nikdo nepřežil
V zápisu kroniky pana Hejduka je zmíněna výpovědˇjednoho z německých vojáků ,který se podílel na odklízení vraku letadla . ( jeden německý voják říkal že příčinou katastrofy byla / techniše teller/ , (správně má být TECHNISCHE FEHLER) .Z archivu z Německa pak téměř po 56 letech skutečně přichází stručná zpráva o technické závadě na letadle s následkem havárie .Přesněji exploze letadla ve vzducchu a pád jeho částí do poměrně velkého prostoru :
U typu HEINKEL 177 se jeho konstruktérům během vývoje, ale i při sériové výrobě nepodařilo zcela odstranit některé jeho nedostatky. Tím nejvážnějším nedostatkem bylo časté přehřívání motorů DB-606 a jeho nedostačující výkon .Další častou závadou byly úniky oleje přímo na rozpálený výfukový sběrač, vedoucí ke dvěma vnitřním skupinám válců, odtud přicházející sálavý žár často zapálil olej a palivo , které se shromažd´ovalo na dně krytu motoru .Dalším vážným nedostatkem byla olejová sací pumpa,která byla předimenzovaná a ve výškách nad 6 000 m měl olej tendenci pohlcovat vzduch a vytvářet pěnu, následkem pak bylo selhání mazání a následné zadření motorové jednotky,ojnice prorazily klikovou skřínˇa vznikl požár. Požár také často zapřičinilo prosakování paliva z vysokotlakového vstřikovacího čerpadla a nepoddajného palivového potrubí.Celý motor byl zabudován tak těsně k hlavnímu nosníku křídla, že nezbylo místo na protipožární přepážku .Potrubí,elektrické kabely a mnoho další instalace bylo kolem motorů dost těsně nainstalováno - a to tak , že riziko požáru bylo velké, nemluvě o tom, že bylo vše prosyceno unikajícím olejem a palivem:
Tento typ letounu ziskal od svých posádek díky častým požárům jejich sdružených motorových jednotek ne zrovna lichotivou přezdívku
DER REICHSFEUERZEUG
Říšský zapalovač
LUFTWAFFEFEUERZEUG
Zapalovač lufwaffe
V Národním archivu Praha je uložen dokument :
fond Úřad říšského protektora, Befehlshaber der Ordnungspolizei Ia 1939-1945,kart.č. 1212,Morgenmeldungen Mai-Juni 1944,kat.č.404 ( citace podle originálu ):
Flugzeugabsturz:
20.5., 15.40 Uhr :Luftwaffenflugzeug He 175-F8-GUCB-NNJ bei Rovensko, Bez.Turnau. Ursache unbekannt.Besatzung: 5 Mann tot, ein Mann schwer verletzt.
(Poznámka k četnickému hlášení, typ letadla je uveden dosti nepřesně) :
HE-177 A3 W.Nr. 53 5852 byl vyroben u fimy ARADO v poslední výrobním bloku verze A3, této poslední sérii byla přidělena výrobní čísla 53 5436 až 53 5870
Doposud visí otazník nad jedním z členů posádky, který opustil letadlo na padáku a byl těžce raněm, zda přežil své těžké zranění. Které jméno mu patřilo z 6 členů posádky a jaký byl jeho další osud:
Další nezodpovězenou otázkou je, zda byl letoun sestřelen, jak vzpomínali někteří z pamětníků a zápisy v kronice Václava Hejduka.
Tajemstvím také zatím zůstává jaký bojový a nebo cvičný úkol prováděla osádka HE-177 A-3 W.Nr.535852 F8+QU 10./KG.40 osudného dne 20.5.1944
Zatím je známo místo pohřbení jednoho z 6 členů posádky :
V registru padlých jsou z 6 členů posádky zapsané pouze 4 jména a pouze u jednoho z nich je uvedeno místo pohřbení.
Mitschker Alfred
Scheibenzuber Josef
Muller Timotheus
Knoblauch Erwin - pohřben Ilawa - Polsko
Poděkování při tvorbě této stránky patří:
Miroslavu Řehákovi
Janu Vladařovi
a Michalovi Plavcovi
Na pátrání v terénu se podíleli:
Milan Trakal
Matěj Trakal
Jaroslav Šefců
Kateřina Šefců
Radomil Bartoniček
Michal Bartoniček
Libor Bartoniček
Miloš Podzimek st.
Miloš Podzimek ml.
Petr Siegler
Robert Siegler
Pavel Skalsky st.
Pavel Skalský ml.
Pavel Kykal
JardaKVLH 29.11.2008
KVLH. 21.10. 2011
Připravujeme aktualizaci.Zatím pár fotografií: Jarda a Milan
Prameny a literatůra:
WASt Berlin.
Národní archiv Praha.
Rodinná kronika Václava Hejduka Staré Holenice.
HEINKEL He 177 Warpaint series no.33 By Kev Darling.
Wydawnictwo Militaria
He 177 GREIF 46 Janusz Ledwoch Warszawa 1997.
INTERMODEL Letadla luftwaffe Část 2 Marek Murawski.
Archiv Miloše Podzimka Lomnice nad Popelkou.
Archiv KVLH Rváčov- Černá o.s.
Internet:
Foto: Úplně vpravo Jiřina F Selucky .Všem nám dělala tlumočníka a tak ji patří můj velký dík a obdiv
DÍKY JIŘINKO
Foto: Milan Trakal popisuje nalezené fragmenty z HE-177
OFW Alfred Josef Mitschker
Nachname: Mitschker
Vorname: Alfred
Dienstgrad: Oberfeldwebel
Geburtsdatum: 10. 08. 1914
Geburtsort: Zadel
Todes-/Vermisstendatum: 20. 05. 1944
Todes-/Vermisstenort: Rovensko, b.Turnau
Sülbeck-Nienstadt - v tomhle městě Mitschkerova rodina bydlela, ve Stiftstraße (ulice ). Tam se také narodili oba synové. V prostředku městečka je kostel a vlevo od něj hřbitov, (Kirchstraße),
Zde je OFW Alfred Josef Mitschker pohřben.
Vorname: Alfred
Dienstgrad: Oberfeldwebel
Geburtsdatum: 10. 08. 1914
Geburtsort: Zadel
Todes-/Vermisstendatum: 20. 05. 1944
Todes-/Vermisstenort: Rovensko, b.Turnau
Dokument od WAST Berlin, ze kterého je vidět, jakou služební dráhu prošel OFW Alfred Mitschker než se zřítil dne 20. 5. 1944
20.5.1944-2014
Další informace naleznete na stránkách kolegy
Pavla Krejčího
LETECKÁ BADATELNA
ODKAZ ZDE
http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/174/
Náhledy fotografií ze složky HE-177