P-39AIRACOBRA
KRKONOŠE - HARRACHOV
ÚNOR 1945
Během leteckých operací nad Zhořelcem havaroval v únoru 1945 letoun RA typu P-39 Airacobra. Prostor nedaleko od Vosecké boudy.
Letadlo nebylo sestřeleno, ale s největší pravděpodobností s ním pilot havaroval po ztrátě orientace a vlivem špatného počasí.V okamžiku nárazu do hřebenu směřoval letoun zpět od Harrachova za hranice .
Následně v létě byly ostatky letce sneseny a pohřbeny u kina v Harrachově .
Doklady letce byly v červnu 1945 předány velení RA v Polsku,aniž si kdokoli opsal jméno - proto je pohřben jako neznámý.
Pro KVLH Rváčov - Černá
napsal Vladimír Vít VHMS - Trutnov
Havárii letounu zmiňuje harrachovský kronikář v obecní kronice z let 1945-1962 na straně 18 takto:
„Začátkem března 1945 havarovalo na Lubošské pláni sovětské vojenské letadlo (americké výroby) řízené sovětským letcem. Bylo to v době, kdy bylo bombardováno město Zhořelec. Trosky tohoto letadla se nacházely asi 300 m od státní hranice, několik kroků vlevo od pěšiny vedoucí do Lubochu. Menší části, hlavně kusy plechu byly roztroušeny v obvodu asi 200 metrů od místa havárie. Letec se zabil a jeho mrtvola byla na místě katastrofy zakopána. Bližší podrobnosti této havárie, nebo její příčiny jsem nezjistil.
V říjnu 1948 z popudu praporčíka SNB Bohumila Žanty, byla mrtvola neznámého sovětského letce exhumována a jeho pozůstatky – zbytky kostí uloženy do rakvičky…. .“
Kronika dále uvádí, že k pohřbu došlo 28. října 1948 u místního kina a na straně 19 pak popisuje celou smuteční slavnost.
Případ je zhruba popsán i v článku „Štafeta památnými místy – Harrachov“, který zveřejnil Hlas revoluce č. 5-1979. Nic zásadního však zde není uvedeno, snad zmínka o tom, že na místě havárie byly nalezeny zbytky osobních dokladů pilota, které převzalo sovětské vojenské velitelství sídlící na polské straně Krkonoš.
Dne 9. července 1948 navštívila tříčlenná skupina americké exhumační komise v doprovodu tlumočníka, lékaře, příslušníka SNB z Harrachova a hrobníka místo havárie. Z dochovaných trosek zjistila, že se jedná o letoun americké výroby, který však podle znaku – pěticípá červená hvězda ohraničená pěticentimetrovým bílým pruhem v modrém poli – nebyl používám americkou armádou.
Během exhumace byly nalezeny ostatky jednoho shořelého letce a podle zbytků leteckých bot došla komise k přesvědčení, že se nejedná o příslušníka leteckých sil USA. Proto byly ostatky letce uloženy zpět do výkopu.
Dnes tedy víme, že k první exhumaci neznámého sovětského letce došlo 9.7.1948 a ke druhé pak ve druhé polovině října 1948. Pohřbem byl v Harrachově dne 28.10.1948. Také víme, že se s největší pravděpodobností jednalo o letoun Bell P-39 „Airacobra“, přestože pracovník Leteckého muzea v Praze-Kbelích pplk. Ing. Josef Budzinský byl po provedené prohlídce trosek přesvědčen, že se jedná o letoun Curtiss P-40N „Warhawk“. Zatímco letouny P-39 létaly v roce 1945 u 35 stíhacích leteckých pluků, letouny typu P-40 v témže období působily snad u dvou pluků.
To nejdůležitější však dodnes neznáme; kdy přesně k havárii došlo, jméno pilota a jednotku. Proto pátrání nadále pokračuje. Existuje poválečná fotografie zachycující část trosek soustředěných na jednom místě (klikový hřídel motoru a další).
Jan Mahr
P-39 AIRACOBRA VVS
Další odkaz naleznete zde
http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/64/
Náhledy fotografií ze složky P-39-VOSECKÁ BOUDA